Valg af skole og børnenes fremtid

Valg af skole, der har betydning for dine børns fremtid.

Min søn er startet i 0. klasse på Fjaltring Friskole dette skoleår. Vi har i de sidste par år, besøgt flere skoler, både for at finde den skolegang, vi gerne vil give vores børn, men også for at finde det lokalsamfund, vi gerne vil være en del af.

Vi har igennem de sidste 10 år boet i Østjylland – de fleste af årene i Aarhus, og har derfor været nysgerrige på nogle af de mindre lokalsamfund i pendlerafstand til Aarhus. Vi fandt frem til flere gode skoler, veletablerede lokalsamfund og skønne naturområder, hvor vi sagtens kunne forestille os en hverdag i og en skolegang for vores børn. 

Ofte var det dog ikke med armene højt hævet at vi overvejede hverken en skole eller et lokalsamfund – ikke fordi der var noget forkert ved hverken skolerne eller byerne, men fordi vi savnede noget, vi ikke helt kunne sætte en finger på.

At turde kigge i andre retninger

I foråret – et halvt år inden vores søns skolestart fik vi mulighed for at søge helt andre muligheder. Og hvorfor så ikke satse på noget helt andet?

Efter en googlesøgning på skoler nær Vesterhavet fandt vi frem til Fjaltring Friskole. Efter yderligere et par klik og et par beskeder, kom vi i kontakt med flere beboere i Fjaltring, og vi blev nærmest blæst bagover – ikke af den stride vestenvind, men af den imødekommenhed, hjælpsomhed og venlighed, vi mødte fra alle dem, vi var i kontakt med.

Efter et par ugers skriveri frem og tilbage var vi faktisk allerede solgt – til skolen, byen, naturen, lokalsamfundet, livet i byen, drivkraften og iværksætterånden.

Det var derfor ikke en svær beslutning at køre den lange tur til Vestjylland for at besøge i første omgang skolen. Vi havde på forhånd aftalt at vi ville tage på besøg, danne os et indtryk af skolen, som vi havde gjort ved de andre skolebesøg – hver især summe over det et par dage, inden vi satte os ned og traf en beslutning om, hvad der skulle ske.

Når valg af skole ikke kræver ret mange overvejelser

Vi blev mødt af elever og lærere på legepladsen en solskinsforårsdag. Der var smil, glæde, ro og tryghed at finde i alles ansigter. Vores børn smeltede ind og var næsten som en naturlig del af flokken med det samme.

Tiden fløj afsted og jeg tror faktisk slet ikke, vi fik stillet nogle af de obligatoriske spørgsmål, vi ellers var ved at være vant til at stille fremmede skoler – det var ikke nødvendigt.

Valg af skole

Børnene ville ikke med hjem, vi kunne næsten ikke løsrive os, men afsted kom vi, hjemad – mod øst og til et par dages betænkningstid. Vi var ikke engang kørt ud af byen inden vi skulede til hinanden og mindede hinanden om, at vi altså først skulle træffe en beslutning, når vi lige havde fået det lidt på afstand.

Vi nåede ikke hjem før vi begge var enige om, at dette var noget, vi ikke skulle sige nej tak til – at dette sted, denne skole var noget helt unikt. Det var ikke som de andre steder, det var ikke okay, det var ikke godt nok – det var helt perfekt og endnu mere til. Vores valg af skole blev pludselig meget let.

Hvilken betydning har dit skolevalg for dit barns fremtid?

Det var sådanne en opvækst og skolegang vi kun drømte om at kunne give vores børn. Tænk engang at dette sted fandtes! Hvorfor var der ikke nogen, der i al hemmelighed hviskede om denne skole til børnefamilier? Hviskede i al hemmelighed for at der ikke skulle stå en kø af børnefamilier på spring for at blive en del af dette hemmelige sted. 

Dette sted – denne skole med så kompetente og engagerede voksne, der ikke bare brænder for deres arbejde, undervisningen og relationerne til børnene, men brænder for at skabe og brænder for at gøre en forskel. Voksne der ikke er der, fordi det er deres arbejde, men fordi de simpelthen ikke kan lade være.

Voksne der ser og møder hvert enkelt barn lige præcis, som det er. Der er ikke nogen bestemt måde, børnene skal være på, der er ikke en kasse, de skal passe ind i. De skal ”bare” være børn og unge mennesker, med mod på livet, nysgerrighed og undren. De skal bare have lyst til at lege, undersøge, fejle, prøve igen, lykkes, blive uvenner og blive gode venner igen.

Sideløbende med det lærer de – de lærer af livet, af hinanden og følges på vej af nærværende voksne. De bliver faglige dygtige – meget dygtige faktisk, ikke fordi de presses, men fordi de får tid og mulighed for at undersøge, være nysgerrige, prøve forskellige ting af, fejle og gøre sig erfaringer.

Det er ikke deres faglighed der er i det primære fokus, men det er deres lyst til at lære, deres kreativitet, deres drive, deres gåpåmod, deres individuelle styrker og ressourcer.

De får meget mere med sig end det faglige

Derudover erfarer de at være menneske og medmenneske. De lærer ikke om empati eller god og dårlig opførsel, de opdrages ikke, de dannes ikke. De er.

De er – lige som de skal være. Og med det udgangspunkt får de lov at gøre sig erfaringer. Både erfaringer om dem selv og om andre mennesker. Sociale og menneskelige erfaringer, der ikke kan erstattes af undervisning om empati eller antimobning.

De børn der er så heldige at få lov til at gå på Fjaltring Friskole, de vokser, de skaber sig selv, de erfarer og de stråler.

Det var det, vi ikke så de andre steder, vi besøgte. Det var gode skoler, det var gode lærer, det var søde elever. Men det var ikke Fjaltring Friskole.

– Gitte, mor til Halfdan i 0. klasse.


Vil du også besøge vores skole, så er du altid velkommen til en snak og en rundvisning, du kan kontakte os på  53 27 70 12 eller på mail kontakt@fjaltringfriskole.dk

101 Shares