Her på Fjaltring Friskole tester vi eleverne mindst to gange om året i fagene dansk og matematik. Det er tests der bruges som et arbejdsredskab for elever og lærere, så vi kan følge elevens faglige udvikling tæt og differentiere undervisningen, så hver elev bliver udfordret netop der, hvor de har brug for det.

Eleverne oplever ikke et testmiljø med fokus på selve præstationen, men netop med fokus på selve processen og som opleves som en opgave de bliver stillet overfor, ligesom så mange andre opgaver i livet.

Vi afholder to skole-hjem samtaler årligt og op til samtalerne arbejder lærerne med evaluering af elevernes sociale og faglige udvikling. Vi har et tæt skole-hjem samarbejde og forældrene er med i den afsluttende del af evalueringen til selve samtalerne. Samtalerne foregår altid i børnehøjde og eleverne er altid med til skole-hjem samtalerne, da det er eleven det handler om.