Altid velkommen: Som forælder er man altid velkommen på skolen, både til en uformel kop kaffe i køkkenet, og hvis man har noget på hjerte. Det er vigtigt, at man kommer hurtigt til skolens personale, hvis man har spørgsmål eller tanker, der trænger sig på.

Spisning og mad: Vi har madpakker med hver dag. Vi har ikke en fast madpolitik for børnenes madpakker, men vi forventer, de har sund og nærende mad med, så de kan holde energiniveauet oppe. Det er i orden at have en enkelt ”godbid” med i madkassen, så længe det holdes i småtingsafdelingen.  Der er mikroovne og elkoger til rådighed på skolen. Hver gruppe spiser sammen med en lærer i gruppen og der er afsat 25 minutter til spisetid. Børnene skiftes til at være dukse efter spisning.

Afbud: Hvis barnet er sygt eller må melde afbud på grund af tandlæge eller lignende, vil vi gerne have besked telefonisk eller på sms om morgenen. Vi ser helst ikke, at man tager på ugelange ferier uden for skoleferierne, da det går ud over undervisningen.

Fredagsnyt: Vores ugentlige nyhedsbrev, som man får vi mail. Den er vigtig at læse, for her kan man orientere sig om alt fra faglige aktiviteter over arrangementer, praktisk information og lektier.

Kasser med tøj: På gangen har hvert barn en kasse, hvori man kan have skiftetøj, ekstra luffer osv. Vi har dog en lånekasse, hvis man akut står og mangler et par overtræksbukser eller lignende.

Fødselsdage: Det er individuelt, hvordan børnene vælger at holde fødselsdag. Nogle gange inviteres man hjem, andre gange har fødselaren kage, is eller flødeboller med til de andre børn. Alle børn får fødselsdagssang og hurraråb i fælles regi.

Traditioner: Skolen afholder diverse arrangementer i løbet af året, hertil kommer ferniseringer, optrædener og udstillinger – oftest i forbindelse med projektuger. Nogle arrangementer er udelukkende for børnene, andre er også for forældre og for folk udefra. Faste årlige begivenheder er fastelavnsfest, teater, sommerfest og et julearrangement med Luciaoptog. Forældrene tager på skift del i de forskellige arrangementer som medhjælpere.

Udepauser og indepauser: Vi sender ganske ofte børnene i pauserne, både sommer og vinter. Derfor er det vigtigt, at man altid har lunt tøj med. Om vinteren anbefales at man har sutsko med.

Skole/hjem-samtaler, arbejdsdage og forældremøder: To gange i året er der skole/hjem-samtaler, hvor forældrene og barnet mødes med lærerne til en samtale om både det faglige og sociale. Der er sat 20 minutter af til hvert barn. Vi finder disse møder vigtige og givende for begge parter. Ligeledes holder vi hvert år i hhv. januar og august forældremøder, hvor vi informerer om livet på skolen, og hvor vi kan debattere tiltag. Vi har også to årlige arbejdsdage, hvor vi forventer, forældrene bidrager til at ordne stort og småt på skolens arealer.

Lejrskole og sheltertur: Vi begynder hvert skoleår med en sheltertur over to dage/en overnatning. Shelterturen finder som regel sted i slutningen af august. I slutningen af skoleåret er vi på lejrskole i 3 dage. Ofte bytter vi med en anden friskole og rejser med tog til det pågældende sted. Mindst en gang i skoletiden er man garanteret en lejrtur til Bornholm, dog kun i storegrupperegi.

Lektier: Vi giver lektier, da vi mener, det er del af det at lære at tage ansvar for sit skolearbejde. Man kan som elev bede om at få lektier allerede i lillegruppen, hvis man synes, det er sejt at få lektier for, men ellers begynder vi med lektier i mellemgruppen og øger naturligvis i storegruppen. Vi gør det på den måde, at man som minimum har en uge til sine lektier – på den måde kan man nemt strukturere lektielæsningen i de enkelte familier.

Mobilfri: Vi har valgt at være en mobilfriskole. Det vil i praksis sige, at børnene skal aflevere deres mobiltelefoner i en kasse på kontoret fra morgenen af, og man kan så hente den igen, når man skal hjem. I særlige tilfælde kan telefonerne benyttes i undervisningen. Vi har den holdning, at kommunikation og leg mellem børn er meget vigtig i skoletiden, og at deres sociale kompetencer styrkes bedst uden mobiltelefoner. Herved undgår vi også ”konkurrence” om, hvem der har det smarteste udstyr.