Faget SKAB DIG: Innovation og entreprenørskab

Velkommen til SKAB DIG, hvor innovation og entreprenørskab står i centrum. Dette fag er skabt for at give eleverne en praksisorienteret og varieret undervisningsoplevelse, der styrker deres kompetencer inden for at skabe, udvikle og handle.

Vi lægger vægt på, at eleverne opnår konkrete færdigheder gennem hands-on erfaringer og virkelighedsnære projekter. Målene for undervisningen er klare: Eleverne skal blive bedre til at tænke kreativt, samarbejde effektivt og tage ansvar for at omsætte deres egne ideer til handling.

Gennem undervisningen i SKAB DIG vil eleverne få mulighed for at:

• Opleve en projektproces over længere tid, hvor de lærer at navigere i udviklingen fra idé til færdigt produkt.
  • Samarbejde i forskellige sammenhænge og med forskellige mennesker, hvilket styrker deres evne til at tilpasse sig og arbejde i team.
  • Generere og teste deres egne ideer ved at få mulighed for at føre dem ud i livet og se, hvordan de fungerer i praksis.
  • Fejle og lære af fejlene, hvilket skaber robusthed og styrker deres evne til at komme videre og finde nye løsninger.
  • Arbejde kreativt og tænke i muligheder, hvor eleverne får plads til at eksperimentere med løsninger, der måske ikke er åbenlyse fra starten.
  • Arbejde løsningsorienteret, hvilket hjælper dem med at fokusere på, hvordan udfordringer kan løses frem for at blive stoppet af dem.
  • Styrke deres organisatoriske evner ved at afprøve planlægning og ledelse i praksis og se, hvordan struktur kan føre til succes.

SKAB DIG handler om at tage kontrol over sin egen læring og udvikling, og vi støtter eleverne i at finde deres vej gennem både succeser og udfordringer. Dette fag er for de elever, der ønsker at få hænderne i projekter, tænke nyt og arbejde mod konkrete mål i en virkelighedsnær kontekst.

Mere information:

Er du nysgerrig efter at høre mere om vores fag SKAB DIG? Så tøv ikke med at kontakte vores skoleleder, Rikke Skræddergaard, på telefon 5327 7012. Hun står klar til at besvare dine spørgsmål og fortælle mere om vores undervisningstilbud.

Prisen for et skoleophold hos os er 1.000 kr. pr. måned, med betalingsfri måneder i juli og december. Vær opmærksom på, at der kan være mindre ekstraudgifter til ture og oplevelser i løbet af skoleåret. Derudover er der gratis busforbindelse til og fra Lemvig samt store dele af oplandet, hvilket gør transporten til skolen nem og bekvem.

Eksamensfri skole – Hvad betyder det?

På Fjaltring Friskole tilbyder vi ikke folkeskolens traditionelle afgangsprøver, men vi sikrer, at vores elever bliver grundigt testet to gange om året. Samtidig klæder vi dem godt på til at opfylde optagelseskravene på ungdomsuddannelserne.

Hvis du efter 9. klasse vil videre på en ungdomsuddannelse, hvor der kræves et bestemt karaktergennemsnit, skal du være forberedt på at skulle til en optagelsesprøve. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at elever fra Fjaltring Friskole skal have bestået valgfagsprøven i 8. klasse for at kunne gennemføre en afgangseksamen i 9. klasse. Denne mulighed tilbyder vi naturligvis på skolen.

Har du spørgsmål vedrørende prøver, eksamener eller vores eksamensfri undervisningsform, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi står mål med Undervisningsministeriets Fælles Mål, og vores lærere sikrer, at vores elever bliver godt rustet til både ungdomslivet og fremtidige studier.

Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan Fjaltring Friskole kan støtte din kreative og faglige udvikling!