Skoleåret indeholder i år 6 projekteruger. I dette skoleår arbejder vi sammen med performancekunstner Camilla Graff Junior om fire af vores projekter. Derudover bruger vi to uger på vores teaterprojekt, hvor vi i år opsætter forestillingen “Robin Hood”. De fire projektuger sammen med Camilla kan I læse mere om herunder:

Projektuge uge 1. Insekter og vilde haver.

Sommer 2021.

Projektuge 2. Fugle.

Efterår 2021.

Projektuge 3. Produktionsdyr

Vinter 2022

Projektuge 4 Havets dyr

Sommer 2022

Vi, dyrene – en performativ undersøgelse er et samarbejde mellem Fjaltring Friskole og performancekunstner, Camilla Graff Junior.

”I modsætning af hvad man kunne forestille sig, vil vores gode helbred ikke komme fra en grænse eller adskillelse, men kun fra en ny forståelse af, at vi danner samfund med alle levende væsener”. (Preciado 2020)

Huskunstnerprojektet VI, DYRENE bygger på, at vi mennesker blot er én blandt mange dyrearter, og vi vil over et år undersøge måder at spejle os i andre arter på, som søger at give agens til det levende omkring os og generere ny indsigt i os selv.

Hvordan spejler vi mennesker os i naturen? Hvilke ord og billeder sætter vi på?

Og, har børn f.eks. en større åbenhed og empatisk sans for andre arter end voksne?

Projektet er støttet af Statens Kunstfonds Huskunstnerudvalg.

Fra uge 1. ”Insekter og vilde haver” © Camilla Graff Junior

Projektuge 3.

Vinter 2022

Produktionsdyr

Besøg i stalden og hos købmanden

Tredje projektuge har fokus på ”produktionsdyr”. Dyr der afgiver kød, mælk, æg, honning, skind og uld, til os mennesker, og som oftest holdes i større besætninger. Hvem er de? Hvordan lever de? Og, har de følelser?

Vi vil atter en gang inddrage dyresamlingen af små plastikdyr, spejle os i den, og ved fælles hjælp se på, hvad vi allerede ved, og hvad vi i løbet af ugen søger svar på.

Vi vil besøge Fjaltring Købmandsgård og spørge ind til de produkter, de sælger. Hvordan er de lavet? Hvor kommer de fra? Og, kan vi smage forskel på økologiske og ikke økologiske produkter?

Vi vil i løbet af ugen have særligt fokus på den danske husstands nationaldyr, grisen, som vi vil besøge i stalden ved henholdsvis et konventionelt landbrug og et økologisk landbrug.

Vi dokumenterer vores proces gennem tegning, lydoptagelser, fotografi, video og tekst som siden udstilles i skolens forhal.

Fredag vil vi samle vores spørgsmål og svar til en quiz, åben for alle.

Uge 1. Insekter og vilde haver.

Sommer 2021.

Uge 2. Fugle.

Tak til:

Uge 1.

Finn Ruby for at vise os og fortælle om sine bier.

Mette Bruns for at vise os rundt i sin vilde have.

Morten Christoffer Møller for at komponere en sang om skarnbassen.

Gitte Daasbjerg for at skabe en dyrerejse.

Uge 2.

….