På kanten af verden ligger Fjaltring

En lille landsby der klynger sig stædigt vedholdende til Danmarks smukkeste kyststrækning sydvest for Lemvig. Luften er frisk med duft af havvand, der er højt til himlen og et bredt udsyn til verden fjernt i horisonten.

I Fjaltring ligger en skole. En gammel friskole med 140 års skoleskemaer som solidt erfaringsgrundlag. Skolen er som resten af byen. Vedholdende. Styrket gennem mange år af vejr og vind på kanten af Danmark med udsyn til verden.

En skole for hele familien

Fjaltring Friskole er ikke nogen almindelig skole for børn – det er en skole for hele familien og for hele byen. Skolen i Fjaltring er rammen om vores samvær med hinanden. Børn i alle aldre, teenagere, voksne og gamle. Vi er sammen om skolen og i skolen.

En skole for hele familien
Fælles aftensmad på skolen

Skolen har rum. Rum til samvær i mange former. Der er rum til dansk, historie, sang, teater, musik, engelsk, læsning, dans, yoga, matematik, motion, leg, konstruktionsrum til alt indenfor træ, metal, maleri og miks derimellem.

Der er rum til timers liv på stranden, i skoven, på museer. Der er rum til at være, tale, kramme, komme i konflikt, komme ud af konflikt, være i dialog, lytte, lære, være stille, leve, græde, grine, tro og tvivle. Der er rum til at tænke stort, få ideer, sætte i værk, gå i stå, komme i gang og afslutte. For små børn, store børn, voksne og meget voksne.

Skolens hjerterum

Forældre til børn på Fjaltring Friskole er en del af skolelivet. Det er en skole for hele familien, hvor der er plads til søskende, bedsteforældre, tidligere elever og deres forældre. Vi er mange, der kommer på Fjaltring Friskole som en del af vores hverdag.

Der dufter af kaffe og varme i skolens hjerterum lige indenfor den forblæste hoveddør og med den storslåede udsigt over Vesterhavet fra de bløde stole, føler man sig som forældre budt velkommen i skolens atmosfære.

Børnene leger på tværs af alder og køn, og det føles altid som om, der er tid. Tiden er noget man tager sig på Fjaltring Friskole. Tid til børn og forældre. Tid til trivsel og tid til samtale om trivsel. Det føles som forældre ukompliceret og nært.

Forældre skal ikke logge på et intra net og skrive forklarende eller efterspørgende, prøvende beskeder til skolens ansatte. På Fjaltring Friskole går forældre ind ad døren, mødes af kaffeduft, varme, havudsigt og tid til samtale.

Kontorfællesskab og forældreinitiativer

På Fjaltring Friskole har forældrene mulighed for at skabe en hverdag i tæt tilknytning til deres børn – også arbejdsmæssigt kan forældre benytte sig af en plads på vores kontorfællesskab for iværksættere, der er placeret tæt på friskolen.

Forældre har mulighed for fællesspisning med børn og øvrige voksne til frokost på skolen. Herudover er der rig lejlighed til at implementere initiativer fra forældre – igangværende initiativer er lige nu spansk tema med spansk madlavning, snak, leg og musik; MGP fest og fælles svømmehalstur.

På Fjaltring Friskole er der ikke langt fra ide til realitet.

Vil du også være en del af vores skole, så er du altid velkommen til at komme forbi til et besøg. Du kan kontakte os på kontakt@fjaltringfriskole.dk