Når der er tid til at stoppe op og se på en skarnbasse i solen, så er lykken gjort.

Det har jeg oplevet gang på gang som lærer på Fjaltring Friskole. Det snakker vi bare alt for lidt om … hvor vigtigt det er, både som barn og voksen at tage de der pauser, som næsten er umulige at give sig selv, hvis man lever i den der ”jeg er online og tilgængelig hele tiden verden”

Hvornår har du sidst taget en pause …. Sådan en pause der gør at det hele bare står helt stille?

Spændingen ved at løfte en træstamme eller en stor sten og se hvilket liv der pibler frem og begejstringen over at have mulighed for, at studere de små dyr på tæt hold.

Det er ikke givet, at alle får lov at opleve det. Her gør vi det igen og igen. Både når vi er i naturen, men også i det hele taget i løbet af en skoledag. Vi kan stoppe op og kigge op eller ud og så snakker vi om, hvordan skyerne på himlen hele tiden ændrer sig, hvor fuglene og flyveren er på vej hen eller hvad det er vi tænker på lige nu. Vi kan følge skibene på havet fra vores vindue og blive så nysgerrige på, hvilket skib det er, hvor det er på vej hen og hvad det mon sejler med, at vi må afbryde timen og finde ud af det.

Det betyder alverden for børn, at der er god tid, for børn er nysgerrige og elsker at gå på opdagelse. Børn elsker det, der hedder en pause, en hyggestund – ja kvalitetstid er det endda blevet kaldt.

Her hos os hedder det bare, at vi har god tid og det har vi faktisk hele tiden. Der er brug for meget mere end en pause eller en hyggestund i ny og næ. Børn har brug for tid, så de kan nå at opdage, eksperimentere og få gode ideer.

Det gør de her hos os.