Fjaltring Friskole bestiger Trans – Boulders (se film)

Der er meget fladt, når man kigger ud af vinduerne i Fjaltring. Det er kun klitterne og vesterhavet der bryder det lange kig. Det er jo i særdeleshed fantastisk når man vil nyde solnedgangen eller skal have en “vesterhavsrusker”. Det bliver dog mere problematisk hvis man skal klatre..

Heldigvis har vi Trans som nærmeste nabo..

I Trans er der skabt fantastiske formationer helt tilbage i istiden, som skaber et vildt kuperet terræn – men der er også skabt en klatrehal i en tidligere svinestald.

Den benytter Fjaltring Friskole som en del af undervisningen. Idrætstimerne foregår altså noglegange i klatrehallen i Trans.

Klatring styrker indlæring

Der er ingen tvivl om at bevægelse skaber øget indlæring, det er dokumenteret i flere forskningstudier. Yderligt er det også dokumenteret at når børn får lov til at “lege vildt” og udfordre sig på forskellige niveauer styrker det også deres sociale og følelsesmæssige læring.

Se vores film fra vores klatretur – og tak til Trans – Boulders !

Categories: Skolenyt