Friskolen der tør at tænke nyt og anderledes

Mor, nu skal jeg fortælle dig noget …

Sådan starter samtalerne ofte, når vi spiser aftensmad, og det er Ask, der vil fortælle noget nyt, han har lært i skolen.

Denne gang handlede det blandt andet om strandinger, noget han lærte i projektugen i skolen med det samme tema. Projektugen sluttede med en fernisering, hvor børnene viste de kunstværker frem, de havde skabt i løbet af ugen fra drivtømmer.

Ikke alene er Ask begejstret for at vise sine kreationer, men jeg bliver mødt af flere børn, der tager fat i min hånd og vil fortælle mig om deres eget bidrag til ferniseringen. Børnene giver indtryk af at føle sig trygge i sig selv, glade og involverede.

Ikke mindst empatisk

For hvis der er en ting, jeg har lært det sidste år, er det, at børnene på Fjaltring Friskole har en empati, som jeg sjældent har mødt hos andre børn. Det viste sig især under en fødselsdag, der blev afholdt på skolen, hvor en af aktiviteterne lignede at slå katten af tønden. Normalt ser du børn samle slik sammen til sig selv, og de børn der ikke får noget står og græder i et hjørne.

Ikke på Fjaltring Friskole.

Her samlede børnene slik og gik derefter rundt og delte det ud til dem, der ikke havde modtaget noget.

Det første møde med skolen

Modtagelsen på skolen er hver dag som første gang, jeg besøgte Fjaltring Friskole – varm og dejlig. Her siger både børn og voksne godmorgen og farvel når dagen er forbi. Hvis man har tid til det, må man godt blive og synge morgensang sammen med børnene eller drikke en kaffe sammen med nogle af de andre forældre.

Som de fleste forældre stillede jeg selvfølgelig høje krav til, hvilken skole jeg ønskede, at Ask skulle starte på.

Faglig udfordring og kreativ udvikling

Jeg havde en drøm om en lille skole med små grupper nok til, at alle børn kunne ses og udfordres i henhold til deres individuelle behov. For mig var det vigtigt, at Ask fik lov til at udvikle sin kreativitet og få faglige udfordringer, der passer ham. Jeg ønskede lydhøre, dygtige og fritænkende lærere.

Samtidig var jeg nysgerrig efter, om det var muligt at finde en skole, der adskiller sig fra det skolesystem, jeg allerede kender med store klasser, med fokus på karakterer fremfør leg og læring.

Denne drøm var ikke særlig vanskelig at nå, og det tog mig ikke mere end et øjekast og 1 time (ca så lang tid vores første besøg på skolen tog), før jeg havde besluttet, at Fjaltring Friskole var det rigtige for os.

Sjov læring giver dygtige børn

Jeg mener, at det er vigtigt at have det sjovt, mens man lærer, og at det er vigtigt med nytænkning, tryghed og frisk luft. Alt dette får Ask og hans skolekamerater hver dag, noget som jeg synes alle børn burde få.

At jeg siden har lært om strandinger langs Danmarks kyst, om hvor trygge og glade en flok børn kan være og at der er andre alternativer til de skolesystemer, de fleste af os kender som det eneste rigtige.

Det er et plus, ligesom den smukke gåtur ned til høfterne fra skolen er.

Sanne, mor til Ask 6 år

Vil du også besøge en skole, der tænker nyt og anderledes?
Du altid velkommen til en snak og en rundvisning, du kan kontakte os på  53 27 70 12 eller på mail kontakt@fjaltringfriskole.dk

Categories: Skoleblog