Højt selvværd uden at være selvhævdende

Selvværd uden at være selvhævdende, hvad er det værd på en videre vej?

Min datter hedder Lyng. Hun er 14 år gammel. Lyng går i 8.klasse på en stor kommunal skole i Lemvig. Siden sommerferien har Lyng lært, at piger kun skal gå i sort eller hvidt tøj ensfarvet tøj (IKKE mønstret, slet ikke ternet..).

Lyng har lært man ikke behøver overholde aftaler. Hun har lært, det er bedst ikke at være alt for dygtig – særlig til tysk. Lyng har lært, man ikke behøver se på hinanden, når man taler. Hun har lært det er fedest at sidde med sin mobil i pauserne.

Lyng har lært, man skal forsøge at slippe for motion. Hun har også lært at svare mindre børn med vrede. Hun har lært, man ikke behøver at henvende sig til mennesker, der kommer ind i lokalet – hverken med kropssprog eller hilsen. Lyng har lært, hun ikke skal tro alt for meget om sig selv.

Lyng har lært det er virkelig pinligt at synge. Hun har også lært det er kedeligt at spille teater. Hun har lært at opholde sig på sit værelse og se serier på netflix. Lyng har lært, det er helt ok at være sur på sine veninder – uden nogen indlysende årsag.

Sådan har det ikke altid været

Indtil Lyng startede i 8. klasse på sin nye, store skole, havde Lyng en helt anden oplevelse af verden. Lyng har gået på Fjaltring Friskole – en lille skole ved Vesterhavet med få elever og mange, dygtige, omsorgsfulde lærere.

På Fjaltring Friskole lærte Lyng noget helt andet. Lyng lærte af livet på skolen ved havet – ikke om livet gennem mobilen og serier på netflix. Hun lærte af livet at være en god ven. Hun lærte at udtrykke sig klart og respektfuldt, nuanceret og nærværende – med øjenkontakt og rank ryg – at sige alt det, der ikke er svært at sige, men kan være svært at få sagt.

Hun lærte at tage sig af de mindre børn – eller dem der havde en dårlig dag. Lyng lærte at drage omsorg og anerkende andres signaler og behov. Lyng oplevede glæden ved fysisk udfoldelse; lykken ved at synge, euforien ved at spille teater, spændingen ved at stille sig op foran en menneskeflok og levere et produkt.

Lyng lærte at gøre sit bedste – fagligt og socialt. at blive udfordret, hjulpet og støttet. Hun lærte at tro på sig selv og sine idéer; Lyng lærte at kæmpe, tvivle, gå i stå, komme i gang igen og fortsætte. Lyng lærte, at hun er dejlig at være sammen med; skøn som hun er – skør og farvestrålende. Lyng lærte at sy sit eget tøj i mange farver og mønstre. Lyng oplevede at elske at gå i skole – og blive elsket som det fantastiske menneske, hun er.

En skole der giver eleverne selvværd uden at være selvhævdende

Fjaltring Friskole lærte Lyng, at hun aldrig havde behov for at hævde sig selv i forhold til andre, hun lærte at tage sig af andre og vokse herigennem. Lyng udviklede sig på Fjaltring Friskole til en ung pige med et solidt selvværd.

Jeg håber, det solide selvværd uden at være selvhævdende, kan hjælpe Lyng videre i livet. Lyng forstår, at på skolen i Lemvig er de mange andre unge mennesker formet af en helt anden lærdom. Lyng forstår, de er bange for lilla bukser; hun er også begyndt at forstå hvorfor. Hun fortæller mig, de er bange for at være anderledes. Jeg spørger; ”anderledes end hvem?” Lyng svarer; ”anderledes end alle de andre i sort og hvidt.”

Jeg sender Lyng afsted i skole hver dag og krydser fingre for, hun en dag igen får en oplevelse af en skoledag, der er bedre end bare okay.

Jeg sender Lyng afsted i skole hver dag – jeg er iført tillid til Lyng. Lyng er iført lilla bukser.

Rikke H, mor til Lyng.

Categories: Skoleblog